Vallilan Hammaslääkärikeskus

Monipuolista palvelua yhdestä paikasta.

Palvelut

Implanttihoidot

Implanttien eli keinojuurien avulla voidaan korvata yhden tai useamman hampaan puutoksia. Implantti asennetaan paikallispuudutuksessa tehtävässä leikkauksessa leukaluuhun. Muutaman kuukauden luutumisen jälkeen implantin päälle voidaan valmistaa hammas. Hoitoa edeltää aina huolellinen suunnittelu ja röntgentutkimus.

Hampaiden valkaisu

Vastaanotolla tehtävässä valkaisussa käytämme kerralla valkaisevaa ZOOM-menetelmää. Kotona tehtävää valkaisua varten valmistamme yksilölliset valkaisulusikat. Hampaiden ja suun kunto tulee tarkastaa ennen valkaisun aloittamista.

Työpaikkahammashoito

Työpaikkahammashoidossa työnantaja maksaa kokonaan tai osittain henkilöstönsä hammashoidon. Hammashoito on työntekijälle veroton etu ja työnantajalle vähennyskelpoinen. Työpaikkahammashoidon edellytyksenä on, että yritys tekee kirjallisen päätöksen hoidon tarjoamisesta henkilökunnalle. Sopimukset teemme aina yksilöidysti yrityksen toiveiden ja tarpeiden mukaan. Ota yhteyttä, niin kerromme mielellämme lisää.

Röntgen

Vastaanotollamme on käytössä modernit kuvaustekniikat. Otamme kaikki röntgenkuvamme digitaali-tekniikalla. Kuvaus on nopeaa ja helppoa. Kuvat ovat välittömästi katsottavissa tietokoneen näytöltä.

CEREC

Käytössämme olevalla CEREC-laitteistolla voimme valmistaa keraamisia kruunuja ja paikkoja saman hoitokäynnin aikana. Hiottu hammas tai hampaat kuvataan ja hammaslääkäri suunnittelee paikan tietokoneella 3D -suunnitteluohjelman avulla.

Kirurgia

Vastaanotollamme suoritettavia kirurgisia toimenpiteitä ovat mm.
- implanttien eli keinojuurien asettaminen
- viisaudenhampaiden poistot
- hankalat hampaan tai juuren poistot
- hampaan juurenpään leikkaukset eli resektiot
- limakalvomuutosten koepalat

Suuhygienisti

Suuhygienisti on ennaltaehkäisevän hoidon ammattilainen. Työnkuvaan kuuluvat hampaiden puhdistus, ientulehduksen hoito, potilaan kotihoidon opastaminen ja valkaisuhoidot. Vallilan hammaslääkärikeskuksessa työskentelee kaksi suuhygienistiä. He toimivat yhteistyössä hammaslääkäreiden kanssa ja suorittavat hammaslääkäreiden määrittelemää hoitoa. Yksityishammaslääkärin lähetteellä suuhygienistin antamasta hoidosta saa sairausvakuutuslain mukaisen KELAn suorakorvauksen.

Pelkopotilaat

Pelottaako ajatus hammaslääkärillä käynnistä? Et ole yksin, sillä suuri osa ihmisistä kokee suussa tapahtuvat toimenpiteet epämiellyttäviksi. Vallilan hammaslääkärikeskuksessa keskitytään potilaan kohtaamiseen ihmisenä ja hoitokäynnistä pyritään tekemään mahdollisimman helppo. Olemme myös siksi investoineet nykyaikaisiin hoitovälineisiin ja tekniikoihin. Hammaslääkäri kertoo ensin mitä tehdään ja toimenpiteisiin varataan tarpeeksi aikaa. Monen hammaslääkäripelko on helpottanut huomattavasti ja jatkuva, useampivuotinen hoitosuhde pitää suun terveenä.

Iensairaudet

Myös ikenet ja hampaiden kiinnityskudokset tarvitsevat hoitoa. Iensairauksien hoito on tärkeää niin hampaiden kuin yleisterveyden kannalta. Ruokailun jälkeen suussa normaalisti olevat bakteerit lisääntyvät ja muodostavat hampaiden pinnalle peitteen eli plakin. Hampaiden harjaamisella ja hammasvälien puhdistuksella pyritään poistamaan tämä plakkikerros.

Hampaistossa on kuitenkin hankalia paikkoja, johon kotipuhdistuksella on vaikea päästä. Erityisesti ienreunoihin ja hammasväleihin jää usein plakkia puhdistuksen jälkeenkin. Kun plakki on kauan ikenen tuntumassa, niin ien tulehtuu. Jos plakkia ei saada harjaamalla pois, niin sylki vähitellen mineralisoi plakkikerroksen ja hampaaseen muodostuu hammaskiveä. Hammaskivikerros kasvaa hiljalleen hampaan juuren suuntaan ja huonontaa hampaan kiinnitystä. Säännöllinen hammaskivenpoisto on tärkeää hampaiden kiinnityksen säilyttämiseksi. Samalla kerrataan kotipuhdistuksen tekniikkaa, jotta plakin kertyminen ja hammaskiven muodostuminen vähenisi.

Ylensä hammaskiven poistaminen kerran vuodessa riittää. Tämän jälkeen kotihoidolla on paremmat edellytykset onnistua. Suuhygienisti tai hammaslääkäri tekee vastaanotollamme normaalin hammaskiven poiston, ja vaikeammat tapaukset ohjataan erikoishammaslääkärille eli parodontologille.

Purentavaivat

Päänsärky, poskilihaskipu, leukaniveltuntemukset ja hampaiden vihlominen voivat kaikki olla purentaongelmiin liittyviä oireita. Hyvin yleinen purentavaivojen syy on narskuttelu eli bruksismi. Narskuttelun aikana ylä- ja alaleuan hampaita kiristellään yhteen. Tällaista voi tapahtua öisin, jolloin sitä ei usein itse huomaa. Aamulla hampaat saattavat tuntua helliltä, suun avaaminen voi olla hankalaa ja pää kipeä. Hampaita voi myös narskutella valveillaoloaikaan, jolloin hampaita usein vain painetaan toisiaan vasten ilman alaleuan sivuttaisliikkeitä.

Istumatyö päätteen edessä epäergonomisessa asennossa johtaa usein niska- ja hartiaseudun ongelmien lisäksi myös puremalihasten jännittämiseen. Hampaiden narskuttelu voi olla yhteydessä niska- ja hartiavaivoihin, purennan epätasapainoon ja stressaaviin asioihin, joita mieli käsittelee unen aikana. Tärkeintä purentavaivojen hoidossa on oikea diagnoosi sen selvittäminen, johtuvatko oireet narskuttelusta vai jostain muusta syystä.

Yönarskuttelun hoitoon voidaan tehdä purentakisko. Se on parin millimetrin paksuinen, hammaskaaren muotoinen, yksilöllisesti valmistettu akryylilevy, joka laitetaan illalla suuhun ja otetaan aamuisin pois. Purentakiskon käyttö vähentää narskuttelua ja estää hampaiston kulumista. Usein se myös selkeästi vähentää pääkipuja ja muita narskuttelusta johtuvia oireita.